Matematická představivost
Matematické představy se vyvíjejí postupně, a to stejně jako ostatní schopnosti a dovednosti, o kterých je pojednáno na jiných místech těchto stránek. Ale nejen to. Rozvoj matematických představ je na daných funkcích přímo závislý. Jde o rozvoj motoriky, díky pohybu a mamipulaci s předměty poznává dítě svět. S motorikou se rozvíjí prostorové vnímání, vnímání času, co dříve, co později, stejně tak je důležité zrakové a sluchové vnímání, svoji roli zde hrají také rozumové předpoklady, matematika podporuje rozvoj myšlení. Tento soubor schopností a dovedností dohromady ovlivňuje pozitivně předmatematické představy (třídění, řazení, seskupování, porovnávání). Ty tvoří základ pro číselné představy - pochopení
a určení množství, postupně dále chápání číselné řady, sčítání, odčítání, řešení slovních úloh... Je nutné zmínit důležitost soustředění a zapamatování.
V každodenních situacích je moho příležitostí, jak předčíselné a číselné schopnosti a dovednosti rozvíjet. Nezralost výše pojmenovaných funkcí ovlivní úspěšnost budoucího školáka. Jejich nezralost může být příčinou specifických poruch učení, převážně v matematice, může vzniknout dyskalkulie. Více informací najdete na stránce Jak napravit poruchy učení. Správnému rozvoji předčíselných a číselných představ se aktivně věnujeme už v předškolním věku. Je vhodné se poradit s odborníky, se speciálním pedagogem.
Líbil se Vám tento článek? Sdílejte ho se svými přáteli, ať si ho také mohou přečíst.